Visuele training
“Leren doe je met je ogen”
Leren doet een kind voor een groot gedeelte met behulp van zijn ogen. Deze ogen zien informatie in de vorm van letters en cijfers, en de hersenen maken er woorden, zinnen en sommen van die met behulp van een automatiseringsproces leiden tot lezen, spellen en rekenen.
Om te weten of de leeruitdaging veroorzaakt of versterkt wordt doordat de ogen de informatie niet goed binnenkrijgen, gaat Leerpraktijk Goedereede na hoe de ogen kijken. Wanneer hier niet op tijd aandacht aan wordt besteed, mist het kind vanaf het begin van de schooltijd waardevolle informatie, komt het niet tot automatiseren van de leerstof en ontstaat er visuele stress.
De basis voor het leren en concentreren is in het algemeen een goede werking van de ogen. Hiervoor zijn verschillende functies belangrijk:
- oogvolgbeweging
- oogrichten en focussen
- scherpstellen
- perifere waarneming (breed kunnen zien)
- saccades (oogsprongen)
- oogsamenwerking
Een ouder of leerkracht kan aan de volgende signalen zien dat het kind moeite heeft met (een van) de visuele functies.
Algemeen
- branderige ogen
- droge ogen
- gevoelig voor licht
- hoofdpijn
- onhandig, snel struikelen, (om)stoten of aarzelen op de trap
- lezen niet leuk vinden
- faalangst
Sport en buiten spelen
- balans en evenwicht is verstoord
- onvoldoende oog-handcoördinatie
Op school
- slordig handschrift
- bijwijzen tijdens het lezen
- bij het hardop lezen klinkt het hakkelig
- kijkproblemen bij het wisselen van het schoolbord naar het schrift
Ook kunnen oogsamenwerkingsproblemen leiden tot uitdagingen op het gebied van het ruimtelijk inzicht en/of een lagere score bij IQ-testen.